Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
BUW Logo BUW Logo
BERGISCHE
UNIVERSITÄT
WUPPERTAL
Startseite    Anmelden    Semester:  SoSe 2020   (Für die Prüfungsanmeldung und das Semesterticket muss das Semester nicht umgestellt werden.)

Integrating the UN's SDGs (Sustainable Development Goals) into foreign language education - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Veranstaltungsnummer 201ANG003436
Veranstaltungskürzel A.03.436
Semester SoSe 2020 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen 40 Max. Teilnehmer/-innen 40
Belegung Diese Veranstaltung ist belegpflichtig!
Sprache deutsch
Belegungsfrist Belegungsverfahren    17.02.2020 - 01.03.2020   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 08:30 bis 10:00 woch 08.04.2020 bis 15.07.2020  Gebäude O - O.09.36     40
Gruppe :
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Diehr, Bärbel, Univ.- Prof. Dr.
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik/Amerikanistik
Inhalt
Kurzkommentar

Wednesday 8 April 2020, 08:30-10:00. Please note that if you do not come to the first meeting, you run the risk of losing your place on the course.

Kommentar

Educating children and adolescents to contribute to the realization of the United Nations’s sustainable development goals (SDGs) is without doubt one of the most challenging tasks facing schools in the 21st century. Current syllabi in NRW have made the education for sustainable development and for global citizenship a compulsory part of schooling. Thus, all teachers are obliged to reflect upon the contribution their subjects may make to the 17 SDGs.

 

To prepare future teachers of English for this new challenge, this class offers theoretical discussion and practical guidance to explore the interaction specifically between TEFL (Teaching English as a Foreign Language) and CLIL/Bilingual Education (Content and Language Integrated Learning) on the one hand and education for sustainable development on the other. Students will be encouraged to connect theory with practice, and to design innovative teaching ideas and materials based on an SDG of their own choice.

 

In addition, students are given the opportunity to adopt the teacher’s role and teach young adults participating in classes for international learners of English. These lessons are conducted in cooperation with the Sprachlehrinstitut (SLI) and a PETE tutor. Students participating in this project are welcome to conduct their research study (Forschungsprojekt) with me. If you would like to participate in the tutorial, please contact the tutor under ppete@uni-wuppertal.de

Literatur

KMK (2016): Orientierungsrahmen für den Lernbereich Globale Entwicklung im Rahmen einer Bildung für nachhaltige Entwicklung. 2. aktualisierte und erweiterte Auflage. Ein Beitrag zum Weltaktionsprogramm „Bildung für nachhaltige Entwicklung”. Zusammengestellt und bearbeitet von: Jörg-Robert Schreiber und Hannes Siege. Downloadable from:

https://www.kmk.org/dokumentation-statistik/beschluesse-und-veroeffentlichungen/bildung-schule/allgemeine-bildung.html#c1399

 

Sustainable Development Goals:

https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/

 

Teaching material for SDGs:

https://en.unesco.org/themes/education/sdgs/material

 

Leitlinie Bildung für nachhaltige Entwicklung:

https://www.schulministerium.nrw.de/docs/Schulsystem/Unterricht/BNE/Kontext/Leitlinie_BNE.pdf

Bemerkung

Please register via WUSEL between 17.02.2020 to 01.03.2020.
Registrations before or after this time will not be considered.

Voraussetzungen

BA degree and successful completion of the D module as part of your BA.

Leistungsnachweis

2 LP: presentation (pair or group work; incl. a handout)

3 LP: presentation (pair or group work; incl. a handout) plus a written summary critique

6 LP (bilingual): presentation (pair or group work; incl. a handout) plus a written summary critique plus a written assignment (10 pages)

6 LP: tutorial with the PETE tutor, lesson in the SLI, presentation (incl. a handout) plus written paper based on a text of your own choice and teaching experience

Zielgruppe

Kombi-BA 2015: ANG-H-D (Komponente c)

MEd 14, MEd 19, Lehramt G: M-ENG 3b

MEd 14, Lehramt G: Forschungsprojekt M-ENG 4b

MEd 19, Lehramt G: Forschungsprojekt M-ENG 4b und c

MEd 14, MEd 19, Lehramt HR(S)Ge: M-ENG 6b

MEd 14, MEd 19, Lehramt GymGe/BK: M-ENG 9b

MEd 19 Lehramt GymGe/BK: Forschungsprojekt PFP b und c

MEd 17 Lehramt Sonderpädagogik: SP-ANG-DID b

MEd 13, MEd 19  Bilingualer Unterricht ENG-D1

MEd 19 Bilingualer Unterricht: PFP b und c


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 2 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2020 gefunden:

2007 WUSEL-Team Bergische Universität Wuppertal
Anzahl aktueller Nutzer/-innen auf qisapp01-p: 541