Inhalt
Kurzkommentar |
Registration Period: 19.08.-01.09.2019 (WUSEL)
|
Kommentar |
From Mary Shelley’s Frankenstein to Ian Mc Ewan’s Machines Like Me, the idea of creating artificial life seems not to have lost any of its enticing yet horrifying fascination. From then till now, fiction-writers have reminded us of the moral implications of the ability to create life. Yet, in between those two works of fiction a range of significant shifts have taken place concerning the ways in which we imagine this process of creation, its product and purpose. In this course, we will explore the motif across time and genres, be it drama, prose or poetry. In addition to reading fiction, we will also consult theoretical texts on the concept of posthumanism and on the representation on artificial life from the field of psychoanalysis.
|
Literatur |
Take note that this is not a course for slow readers! Students are strongly advised to purchase and prepare the longer texts that will be discussed in the seminar already during the semester break. The titles concerned are:
W.S. Gilbert: Pygmalion and Galatea, an Original Mythological Comedy
Mary Shelley: Frankenstein, or the Modern Prometheus
H.G. Wells: The Island of Dr. Moreau
Aldous Huxley: Brave New World
Isaac Asimov: I, Robot
Ian McEwan: Machines Like Me
Phillip K. Dick: Do Androids Dream of Electric Sheep?
Jordan Harrison: Marjorie Prime
(editions of your personal preference)
Additional texts will be available on moodle. |
Voraussetzungen |
PO 2015: Completion of Module CI (10CP)
|
Leistungsnachweis |
unbenotete Studienleistung (2LP): intensive Auseinandersetzung mit der von der Lehrperson benannten Primär- und Sekundärliteratur, nachgewiesen durch aktive und regelmäßige Mitarbeit in der Lehrveranstaltung und Moodle-Forumsbeiträge oder durch von der Lehrperson festzulegende Ersatzleistungen wie z.B. Klausur oder mündliche Prüfung.
Leistungsbescheinigung:
4LP: Intensive Auseinandersetzung mit der von der Lehrperson benannten Primär- und Sekundärliteratur, nachgewiesen durch aktive und regelmäßige Mitarbeit in der Lehrveranstaltung in Kombination mit
+ Referat oder Unterrichtsskizze
+ schriftl. Test
5 LP: Intensive Auseinandersetzung mit der von der Lehrperson benannten Primär- und Sekundärliteratur, nachgewiesen durch aktive und regelmäßige Mitarbeit in der Lehrveranstaltung in Kombination
+ Referat oder Unterrichtsskizze
+ schriftl. Test
+ 5 Impulsfragen zu einer Sitzung
6LP: Intensive Auseinandersetzung mit der von der Lehrperson benannten Primär- und Sekundärliteratur, nachgewiesen durch aktive und regelmäßige Mitarbeit in der Lehrveranstaltung in Kombination
+ Hausarbeit
+ Referat oder Unterrichtsskizze
+ schriftl. Test |
Zielgruppe |
BA
(This is a Seminar, not a Hauptseminar!)
PO 2015:
ANG-FG-C2, ANG-H-C2,
ANG-H-AC3A, B und C,
ANG-P-BC2 ,
ANG-P-AC3A, B und C
|